Faces of Me

Faces of Me

What I say is.....

Jika denyut nadi kita sama, bicara di hati juga serupa. Itu satu tanda pasti, kita mungkin serasi...:)

Bersyukur di atas setiap kejadian yang dicipta Allah...

Bersyukur di atas setiap kejadian yang dicipta Allah...

Saturday, July 10, 2010

Doa dan harapan....tika hati dalam kesepian..



salam bloggers,

semoga anda semua dikurniakan kesihatan tubuh badan yang baik dan minda yang tenang...

Sudah agak lama meninggalkan ruang ini kesepian..sesepi hati ini di kala ini..kdg2 terfikir mengapa aku merasakan kesepian itu dan mengapa kesepian itu harus ada..mengapa ia datang???

emmmm..mungkin saat ini aku teramat merindukan seseorang?? atau 2 orang..atau ramai org?? aaarrgghhhhh....fikiranku mula melayang..sudah lari dr fokus..terbawa2 oleh kerinduan dan kesepian yang tak bertepi...adakah dia, mereka dan mereka semua merasakan apa yg kurasa...siksanya menanggung beban perasaann...emmmmm....

aku tak mahu membayangkan perpisahan..selama aku bernafas di bumi Allah ini, perpisahan yang amat perit bagiku ialah meninggalkan keluarga untuk merantau jauh menyambung pelajaranku di US, dan aku kehilangan arwah abahku semasa aku masih di sana..sedih dan sebak di saat kakakku menelefon dr kampung dan mengatakan bahwa abahku telah pulang ke Rahmatullah semalamnya dan telah selamat dikebumikan..aku faham mengapa kakakku tidak memaklumkan lebih awal, kerana beliau tahu aku sedang menghadapi peperiksaan, tapi aku mula memutar kembali kotak memoriku dan cuba mengingati apakah yang aku buat semalam di saat2 abahku sedang bertarung dengan maut, sewaktu abahku mencuba sedaya upaya untuk mengucap 2 kalimah syahadah buat kali terakhir..aku tidak dapat memaafkan diriku andainya di saat itu aku sdg bersukaria..Ya Allah..aku sungguh2 tidak dapat mengingati apa yg aku sdg lakukan di saat itu..tapi aku yakin, aku tidak bersukaria, aku tidak juga sedang bercanda, yang pastinya kalau di saat2 mahu menghadapi peperiksaan aku selalunya hanya akan mengurung diri di rumah, mentelaah, atau bersama2 rakan ku mengulangkaji pelajaran atau berdiskusi..ya..aku pasti itu yg aku lakukan dan aku tidaklah rasa bersalah di saat itu..

Perpisahan kedua yang amat menyentuh hatiku sehingga ke hari ini ialah pemergian arwah mak ku yg tersayang..mmg amat sukar utk aku melupakannya hingga ke hari ini..di saat ini..di tika ini..aku masih ingat secara terperinci di saat2 aku menerima berita pemergiannya dari adikku..aku terkesima, terduduk, terjelepuk tidak percaya..Ya Allah..sesungguhnya Kau yang berhak memberikan nyawa dan mengambilnya semula dari kami...aku sujud padaMu ya Allah...emakku pergi menemui Illahi keseorangan, tidak ada antara anak2nya yang menghadap beliau ketika beliau menghembuskan nafas terakhirnya di wad kecemasan..tapi satu peristiwa yang amat aku ingati sebelum pemergian arwah emakku ialah 1 minggu sebelum pemergiannya..

Seperti biasa aku selalunya tidak keluar ke mana2 waktu makan tengahari, aku selalunya akan menelefon emakku, menyakat dan bergurau senda dgn beliau. Pada hari itu..21hb Jun 2007 aku telah menelefon emakku yg tersyg, bertanyakan khabar, menyakat dan bergurau dgn beliau. Emak memberitahuku yg pada sabtu 23hb Jun beliau akan pergi ke kelas Haji di Tapah, beliau meminta aku memasukkan sedikit wang ke dalam akaunnya kerana beliau mahu pergi bersama2 jiran yg sama2 akan pergi ke Mekah. Aku berjanji akan memasukkan ke dalam akaunnya secepat mungkin. selepas memasukkan duit ke dalam akaunnya aku menelefon beliau semula...saat inilah yg paling sedih bila kuingati semula..dan setiap kali aku mengingatinya aku tidak dapat menahan airmata ini dari menitis..termasuklah di saat aku mengetuk papan kekunci lappy aku ini...uwaaaaaaaaaaa......:( emakku mengucapkan terima kasih kerana aku memasukkan duit ke dalam akaunnya dan beliau meminta maaf dan halalkan apa saja yang aku berikan padanya...Ya Allah..aku merasakan aku begitu kerdil sekali apabila seorang ibu berbuat begitu pada anaknya...aku sebak, pilu, terharu dan seribu rasa melanda diriku di saat itu..dan dalam sedu sedan aku berkata pada emakku.."mak, patutnya saya yang berkata mcm tu pada mak, byk jasa mak pada saya dr saya lahir sampailah saya berjaya dalam hidup, semuanya atas jasa mak, susu yg mak berikan pada saya, keringat yang mak curahkan untuk membesarkan saya, kesabaran mak mendidik saya, semuanya itu tak mungkin dapat saya balas dengan wang ringgit mak, maafkan semua salah silap saya dan halalkan makan minum saya mak" aku menangis dan menangis sampai bengkak mataku..aku cuba menahan agar kawan2 sepejabat tidak sedar aku sdg menangis..emakku di hujung talian juga menangis..aku tidak tahu mengapa emakku berkata begitu pada aku di saat itu dan mengapa aku pulak berkata begitu pada beliau di saat itu, seolah2 kami akan berpisah untuk selamanya pada saat itu...Ya Allah..itulah tanda2 dia akan meninggalkanku..dan seolah2 dia sudah tau bahawa aku tidak akan ada di depannya saat dia pergi selamanya....dan saat2 pemergiannya di subuh hari 30 Jun 2007..sewaktu beliau duduk di tikar sejadah mahu mengadap sang pencipta, tiba2 beliau diserang sakit jantung, kakak iparku yang kebetulan berada di rumah bersama2 beliau telah berusaha membawa beliau ke Hospital Slim River untuk menerima rawatan..di saat itu aku baru saja melipat telekung dan adikku menelefon memberitahu emakku berada di hospital, 10 minit selepas itu sdg aku kelam kabut bersiap2 adikku menelefon lagi dan memberitahu bahawa emakku sudah pergi meninggalkan kami semua....aku terkedu, terpana..dan tiba2 aku menangis dan meraung kerana aku tidak sempat berada di sisinya..Ya Allah..di saat itu aku berharap aku berada di sampingnya, sujud dan mencium tapak kakinya memohon ampun dan maaf atas segala dosa2ku padanya kerana aku ni anak yg agak nakal dalam keluarga..tapi aku pasti emakku telah memaafkan dosa2ku..kerana perbualan terakhir kami di telefon yang bermula dgn gelak tawa akhirnya ditamatkan dgn tangisan aku dan dia...setelah 3 tahun pemergiannya masih terngiang2 di telingaku kata2nya yang terakhir, senda gurau kami yang terakhir dan tangisan beliau yang terakhir..mak...sesungguhnya aku amat2 merinduimu...

Betapa aku benci akan perpisahan..namun aku tidak dapat menahannya kerana setiap pertemuan akan ada perpisahan, setiap yang hidup pasti akan mati, setiap permulaan akan ada pengakhirannya dan aku redha walaupun hatiku berat untuk melaluinya..

perpisahan itu walaupun sebentar cuma tapi amat aku benci..kerana aku tidak suka kesunyian dan kerinduan yang melanda...saat ini aku amat merindui mereka..anak2ku yang tersayang, Nana dan Nuha, Danial mmg ada disampingku, so kalau rindu pun aku masih boleh memeluk dan mencium dia..hik3..kdg2 dia pelik juga kenapa aku tiba2 memeluk dan mencium dia..aku selalu kata sbb aku sayang dia dan satu hari aku tahu aku juga terpaksa berpisah dgn dia..kerana dia semakin dewasa dan akan ada hala tujunya sendiri...

Nana..mama sayang kamu dan tak mungkin mama akan membuang kamu dari hidup mama..walau apapun sangkaanmu terhadap mama, mama tetap sayang dan mama akan cuba lalui segala rintangan dan cobaan dalam ikatan ukhwah kita sbg anak dan ibu dgn tabah..walaupun kita kdg2 berselisih pendapat, cemburu dan merajuk, namun..tak mungkin ada pengganti kamu dalam hati mama..mama sayang Nana sampai ke akhir hayat mama...I love you syg...


Nuha..walaupun jarak dan waktu memisahkan kita tapi mama sentiasa memastikan bahawa kita dekat sentiasa, biarlah jauh di mata tetapi kamu sentiasa dekat di hati mama..kamu banyak mengajar mama ttg kesabaran, kedewasaan, dan kamulah yang memahami hati mama..terima kasih sayang...


Danial..kamulah satu2nya zuriat mama dan mama menyimpan seribu harapan pada kamu agar kamu menjadi insan yang mulia di dunia dan akhirat..mama cuba sedaya upaya memberikan kamu segalanya seperti mana emak mama memberikan mama segalanya walau dalam seribu kepayahan..belajarlah dengan tekun kerana kesenangan itu tidak akan terus dapat kita warisi andai kita tidak ada ilmu di dada. Harta hanya akan mengangkat darjat kita untuk seketika cuma tetapi ilmu dunia dan akhirat akan menjadikan kita insan yang mulia tak kira di mana kita berada...


Mama mendoakan kamu Nana dan Nuha walaupun kamu bukan anak2 yang lahir dari rahim mama, tetapi kasih sayang dan perhatian mama buat kamu berdua tidak ada kurang sedikitpun dari apa yang mama curahkan pada Danial...pada mama kamu bertiga adalah anak2 mama dunia dan akhirat..kejarlah ilmu walau di mana ia berada dan mama mendoakan kamu semua berjaya mencapai apa yang diimpikan dan semoga kamu berbahagia dengan apa yang kamu usahakan..walaupun nanti perpisahan akan berlaku antara kita tetapi percayalah..walau di mana kita semua berada di saat itu..walau dipisahkan dengan jarak dan waktu, mama tetap menyayangi dan mendoakan kamu semua..hanya Allah yang tahu apa yang tersirat dan tersurat di hati mama dan akan mama bawa bersama di saat maut datang menjelma...




Salam kasih sayang dan peluk cium penuh kerinduan buat kamu anak2 mama..Nana, Nuha & Danial...

No comments: